Marina Almasan: „Juriul e format din personalitati, nu din tilhari”

*Eurovision-ul se va tine la Circ

Marina Almasan, coordonator de proiect pentru Eurovision 2010, a acordat un interviu site-ului Anchetatorul.ro. Avand in vedere multiplele modificari de regulament, dar si scandalurile de la editiile anterioare, i-am solicitat Marinei Almasan sa clarifice anumite pasaje din regulamentul concursului de anul acesta. Mai ales ca pe forumul TVR deja s-au incins discutiile.

S-au inscris peste 100 de concurenti

Anchetatorulmonden: Cati concurenti s-au inscris pana acum?
Marina Almasan: Peste 100, cifra semnificativa, avind in vedere seria de restrictii impuse de Regulamentul acestui an, care i-a descurajat pe „aventurierii” care se inscriu la astfel de concursuri doar de dragul de a se inscrie.

Anchetatorulmonden: În ce condiţii este schimbat interpretul neprezent pe lista vocilor cu unul prezent pe această listă?
Marina Almasan: Scopul nostru primordial este sa trimitem, la Oslo, in Marea Finala Eurovision 2010, nu numai cea mai buna piesa muzicala, ci si cea mai in forma voce a momentului. Juriul va fi drastic, in acest sens: voci care nu prezinta garantia unei prestatii de exceptie, pe scena Eurovision, nu vor avea ce cauta in finala nationala. Deci vor fi eliminate inca din faza preselectiei. Sugestiile de voci, facute de TVR,  se refera la acei artisti/trupe, considerati de catre specialisti ca fiind cei mai potriviti pentru telul final.

Anchetatorulmonden: Juriul din preselectie judeca piesa ca pe un tot unitar: compozitor, melodie, versuri, interpret. Ca sa treaca de preselectie, ar trebui sa fie intrunite toate aceste criterii. De unde stie juriul cum va suna piesa cu alt interpret, o data ce a selectat deja piesa?

Marina Almasan: Fiind un juriu alcatuit preponderent din specialisti – oameni de muzica, personalitati care si-au petrecut toata viata intre note muzicale si artisti – se presupune ca poate anticipa „cum va suna piesa, interpretata de o alta voce”. De fapt, alegerea noii voci va  ramine tot la latitudinea compozitorului, insa acesta va trebui s-o aleaga , de data aceasta, de pe lista recomandata de TVR.

Anchetatorulmonden: În ce fel anume şi după ce criterii au fost selecţionate vocile?
Marina Almasan: Numai si numai prin consultarea unor oameni de muzica. Acestia, la rindul lor, au fost selectati foarte riguros: compozitori cunoscuti, atit cu state vechi, cit si apartinind noului val, tocmai pentru ca recomandarile lor sa impace toate gusturile. Fiecare a fost rugat sa trimita la TVR o lista cu cit mai multe propuneri de voci – artisti individuali si trupe-, considerati de ei ca fiind cei mai potriviti sa urce pe scena Eurovision, unde , dupa cum stiti, se cinta live si in conditiile unui stress caruia nu oricine ii poate face fata. Optiunile lor au fost coroborate de noi, iar cele ce s-au regasit in majoritatea variantelor trimise au alcatuit lista finala, postata pe site-ul TVR.

Anchetatorulmonden: Vocile selectate şi-au dat acordul scris să participe la preselecţie?
Marina Almasan: Fireste ca nu. Nu este obligatia noastra de a-i antama. Fiecare compozitor are datoria sa trateze cu artistul caruia vrea sa-i incredinteze melodia sa. S-ar putea ca Marcel Pavel s-o refuze pe Marina Almasan, daca aceasta il suna sa-i propuna sa faca parte dintr-o oarecare lista, insa este posibil sa accepte cu placere o piesa compusa de Andrei Tudor, cind acesta i-o propune, in mod direct, cu piesa pe masa.

„Nu cred ca vor exista prea multe cazuri in care piesa depusa sa suporte modificari, in ceea ce priveste interpretarea”

Anchetatorulmonden: Ce rol au interpreţii din preselecţie, dacă nu sunt pe lista vocilor?

Marina Almasan: Daca am voie sa anticipez, cred ca – date fiind rigorile prezentului Regulament – compozitorii au fost si ei mult mai rigurosi, cind si-au ales interpretul. Drept care nu cred ca vor exista prea multe cazuri in care piesa depusa sa suporte modificari, in ceea ce priveste interpretarea. Desigur, se pot ivi, o data cu deschiderea plicurilor,  si alte voci , cunoscute sau nu, necuprinse in lista recomandata. Insa cine poate sti daca o voce necunoscuta, care interpreteteaza impecabil pe banda o melodie, va reusi sa faca acelasi lucru si live, in conditiile unui mega-show? Juriul, asadar, va avea un cuvint greu de spus, caci nu ne putem permite sa riscam: miza e mult prea mare!
Anchetatorulmonden: De ce trebuie să aibă nepărat autorul piesei înscrise în concurs cetăţenie română? De ce nu cetăţenia unui stat membru UE? De ce nu cetăţenia unui stat membru al Spaţiului Economic European? Nu consideraţi că este vorba despre o discriminare?
Marina Almasan: Vorbim de un concurs european, unde natiunile Europei se intrec, pentru a dovedi ce valori are, fiecare din ele. Nu vi se pare firesc sa ne laudam si noi cu valorile noastre? Cei care ne acuza de discriminare pot fi si ei, la randul lor acuzati de desconsiderarea compozitorilor romani. De ce sa nu ii consideram capabili sa compuna o piesa „de nivel european?” . Va propun sa priviti lucrurile si altfel: dumneavoastra, ca ziarist, v-ar placea ca, la un concurs intre jurnalisti din diferite tari, Romania sa fie reprezentata de un ziarist albanez sau suedez?

Anchetatorulmonden: Daca un compozitor refuza sa-si schimbe interpretul cu care s-a calificat in finala, ce se intampla?
Marina Almasan: Dupa ce s-a calificat in finala, deci a trecut de preselectie, nimeni nu mai schimba nici un interpret.

Eurovision la Circ

Anchetatorulmonden:.Ce se televizează din concursul Eurovision România 2010?
Marina Almasan: Evident, marea Finala Nationala. Va fi simbata, 6 martie, in transmisie directa de la Circul de Stat. Vor mai fi si emisiuni dedicate, care vor spori interesul publicului pentru evenimentul final: editii speciale ale emisiunii „Ne vedem la TVR”, o editie speciala, de Martisor, dedicata Eurovision 2010 ( o confruntare spumoasa a fanilor celor 15 finalisti).

Anchetatorulmonden:.De ce ati renuntat la semifinale?
Marina Almasan: Am dorit ca supriza publicului sa fie totala, nu sa repetam, in finala, ceea ce telespectatorii  au vazut deja in semifinale ( aceleasi piese, acelasi decor, aceiasi prezentatori, aceeasi structura de program). Am vrut sa concentram tot efortul nostru intr-un mega-show, care sa aiba stralucire, culoare, prestanta, si care sa se ridice la nivelul celorlalte evenimente similare, din capitalele Europene, angajate in competitie.

„Traim intr-o tara in care faradelegea e la ea acasa, si am ajuns sa suspectam tot”

Anchetatorulmonden: Cine garantează, în condiţiile în care preselecţia nu este publică, dacă nu există o minimă transparenţă, corectitudinea preselecţiei?

Marina Almasan: Vedeti, asta e meteahna noastra, a romanilor: traim intr-o tara in care faradelegea e la ea acasa, si am ajuns sa suspectam tot ce se intimpla in jurul nostru. Haideti sa incercam sa depasim aceste prejudecati, sa  incepem sa fim europeni! Pornim de la premisa ca totul va fi corect ( nu asta ne dorim cu totii? Sa plece la Oslo cei mai buni?). Juriul e format din personalitati, nu din tilhari, TVR are o echipa de profesionisti, care va veghea preselectia, va fi prezent si un notar public, recomandat de Asociatia Notarilor din Romania, care va atesta legalitatea actului Jurizarii. Cred ca este suficient.

Anchetatorulmonden: Citat din Regulamentul Eurovision 2010: „Selecţia Naţională va   avea loc în data de 6 martie 2010, în această fază participând cele mai bune minim 12, respectiv, maxim 15 piese rezultate în urma preselecţiei”. Există posibilitatea ca le finală să participe 15 piese? În acest caz, cum anume se vor face repartizarea punctajului şi jurizarea?
Marina Almasan: Regulamentul scrie clar si cum se va face Jurizarea..

Anchetatorulmonden:.Cine sunt membrii juriului preselecţiei şi finalei?

Marina Almasan: Juriul este, ca de obicei, secret. El nu trebuie facut public, pentru a nu deveni tinta unor interventii ale participantilor, in favoarea unuia sau a altuia. Componenta sa va deveni publica imediat dupa anuntarea rezultatelor.

Anchetatorulmonden:.Dacă specialiştii TVR decid că o piesă nu e plagiat, ce faceţi dacă ulterior EBU hotaraste că e plagiat şi descalifică piesa sau    România din concurs? De ce are exclusivitate TVR in decizia privind  plagiatul?
Marina Almasan: Cind spuneti „specialistii TVR”, banuiesc ca va referiti la „specialistii” in general, caci o asemenea decizie nu o poate lua doar TVR, fara sa se consulte cu persoane avizate in domeniu. Daca apare o singura suspiciune de plagiat, referitoare la piesa ce ar urma sa ne reprezinte la Oslo, fiti siguri ca aceasta din urma  nu va pleca intr-acolo, decit dupa ce vom fi absolut siguri ca acea suspiciune este total  nefondata.

Anchetatorulmonden: Ati declarat ca piesele, spre deosebire de anul trecut, vor fi audiate in premiera. Ce este atunci cu piesele de pe BestMusic?
Marina Almasan: De data aceasta, regula nu admite exceptii. Am ales varianta primelor auditii din doua motive: o data pentru ca am vrut sa le oferim compozitorilor sanse egale de participare, apoi pentru ca am vrut sa facem in asa fel, incit piesa cistigatoare sa fie una care sa impresioneze publicul la o prima ascultare, nu dupa ce, mediatizata fiind consistent, luni la rind, ea sa ajunga sa placa artificial, doar pentru ca urechea s-a obisnuit sa o tot asculte, la radio, la tv etc. Nu uitati ca la Oslo avem la dispozitie doar doua ocazii ( semifinala si finala) sa ne facem piesa auzita, deci trebuie selectata o asemenea piesa, care sa placa publicului „din prima”.

2 thoughts on “Marina Almasan: „Juriul e format din personalitati, nu din tilhari”

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.